Process Management

Elimineer verspillingen door procesverbetering

Do we own the process or does the process own us?

“Good process serves you so you can serve customers. But if you’re not watchful, the process can become the thing” – Jeff Bezos

Process Management

Procesmanagement is gericht op het uitvoeren, beheren en verbeteren van bedrijfsprocessen. In veel organisaties worden de bedrijfsprocessen en informatiesystemen steeds complexer. Klanten stellen steeds hogere eisen en willen kwaliteit en snelheid. Overheden stellen wetten en regels op, zowel lokaal, nationaal als internationaal. Denk aan privacy, fiscale wetten, veiligheid, kwaliteit, milieu.

Procesmatig is inzicht nodig in het procesverloop, de aaneenschakeling en volgorde van acties, wie welke acties uitvoert, wie welke beslissingen neemt.

Er zijn veel procesmanagement methodieken, en niet elke methodiek is geschikt voor iedere organisatie. Ik maak gebruik van verschilde methodieken om tot een ‘custom-made’ procesmanagement te komen. Hiervoor maak ik gebruik van:

  • Kaizen
  • Lean
  • Six Sigma (DMAIC)
  • Scrum / Kanban
  • Agile
  • Design thinking

In de afgelopen jaren heb ik de volgende processen gedefinieerd en voor een aantal ben ik ‘process owner’ geweest.

  • 10 step sales, delivery & support proces (hele bedrijfsproces in 10 stappen, hier is later ook het CRM systeem omheen gebouwd)
  • Implementatie proces
  • Product life cycle
  • Program life cycle

Voor change managementprocessen maak ik gebruik van een combinatie van verschillende processen:

  • Elephant & the Rider
  • ADKAR model
  • Lewin’s changemanagement model
  • McKinsey’s 7-S model
  • Kotter’s theory
  • Kubler-Ross’ change curve
  • Bedrijf:

    Tradedoubler

  • Change Manager:

    Marcel Chaudron

  • SHARE: